Friday 29 January 2016

Campur Tangan British di Selangor

Menjelang akhir tahun 1873, kegiatan lanun dan rompakan semakin merebak di sepanjang pantai negeri Selangor. Keadaan itu tidak dapat dikawal dan ada antara putera sultan sendiri yang dikatakan terlibat dalam kegiatan tersebut.

Sebuah kapal dari Melaka milik rakyat British telah diserang oleh lanun di Langat yang merupakan tempat kediaman Sultan Abdul Samad. Lapan orang anak kapal rakyat British terbunuh. Putera Sultan Abdul Samad yang ketiga, Raja Yaakub disyaki bertanggungjawab ke atas rompakan itu. Pada akhir Disember 1873, sebuah lagi kapal dari Melaka telah diserang, tetapi tiada sebarang tindakan diabil. Lanun-lanun tersebut juga menyerang rumah api Tanjung Tuan awal Januari 1874. Rumah api tersebut telah didirikan oelh kerajaan British dengan kebenaran Sultan Abdul Samad.

Andrew Clarke meminta sultan membicarakan lanun-lanun yang ditangkapnya dan supaya membinasakan kubu-kubu lanun. Lanun-lanun tersebut didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman bunuh. Tidak lama selepas itu, berlakunya satu rompakan di Kuala Labu yang dikatakan orang Raja Mahadi. Clarke meninggalkan seorang pegawai tadbir awam NNS, Frank Swettenham di Selangor untuk membantu sultan dalam urusan pemerintahan negeri sebagai penasihat tidak rasmi kepada sultan.

Sultan tertarik dengan kebolehan Swettenham dan tuliskan sepucuk surat ke Clarke menyatakan:

Sangatlah beta berterima kasih kepada sahabat beta yang telah menghantar seorang pegawai Inggeris . . . pegawai yang sahabat beta hantarkan itu terlalu pandai dan juga terlalu bijak dalam hal adat pemerintahan Melayu . . .


Sultan meminta Clarke melantk Swettenham menjadi penasihat baginda dan menawarkan negeri Selangor diletakkan di bawah naungan British. Pihak NNS tidak setuju dengan cadangan tersebut sebab Swettenham dianggap terlalu muda (umur 24 tahun). J.G. Davidson dilantik sebagai Residen, dan Swettenham dilantik sebagai Penolong Residen.

---
References:
Ruslan Zainuddin. (2004). Sejarah Malaysia. Kursus Komprehensif Fajar Bakti. 2e

No comments:

Post a Comment